Головна Новини Маніпуляція про підвищення тарифів на світло та фейк про “Дію”: добірка тижня

Маніпуляція про підвищення тарифів на світло та фейк про “Дію”: добірка тижня

by Max
Маніпуляція про підвищення тарифів на світло та фейк про “Дію”: добірка тижня

Телеграм-канал “Труха” запостила черговий фейк.

В українських медіа дезінформація з’являється не лише через російські фейки, а й через зловживання маніпуляціями заради переглядів.

Маніпуляція про підвищення тарифів на світло

Видання “Без брехні” розібрало маніпуляції українських медіа щодо підвищення цін на світло.

Мова йде про інтерпретацію інтерв’ю Костянтина Ущаповського, який керує Комісією з регулювання ринку енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

Він висловив свою особисту думку щодо “пропозиції для населення з підвищення вартості електрики”. Після чого, рознесли зраду в маніпулятивних заголовках. Деякі “інтригували” дізнайтеся на скільки і коли підвищать тариф, інші прямо писали вже про три гривні за кіловат, треті вже оголосили й дату – з 1 січня невідомого року.


Приклади маніпулятивних заголовків. Скріншот “Без брехні”

Після публікації маніпулятивних новин у медіа, Міненерго та НКРЕКП поспіхом випустили спростування з заголовком “Підвищення тарифу на електроенергію для населення з 1 січня – не буде”. В тексті повідомляли, що Ущаповського неправильно зрозуміли і він такого не казав. А “чітка позиція Регулятора полягає в тому, що питання про підвищення тарифів для населення на електроенергію до кінця проходження опалювального періоду наразі не стоїть”.

Пізніше в етері національного телемарафону генеральний директор державної компанії “Оператор ринку” Олександр Гавва запевнив: “Підвищення цін на електроенергію в Україні наразі не обговорюється. Такі перспективи не очікуються й найближчим часом. Підвищення, яке відбулося влітку дозволило компаніям провести необхідні ремонтні роботи. Це дуже важливий результат”.

Фейк про мітинги на підтримку Залужного

Центр протидії дезінформації повідомляє, що пропагандистські ресурси поширюють інформацію про те, що в Києві набирають масовку нібито для підтримки Головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного.

Як доказ російські фейкороби прикріплюють відповідний скрін, нібито зроблений на українському сайті з пошуку різних послуг.

“Насправді подібних оголошень на українських сайтах немає, а Головнокомандувач ЗСУ чи будь-хто з військового керівництва не збирає масовку для заходів. Поширюючи подібні фейки, пропагандисти намагаються дискредитувати Валерія Залужного”, – відмічають фактчекери.

Крім цього, такі фейки є частиною інформаційної кампанії рф про «конфлікт у вищому військово-політичному керівництві».

Раніше сайт “Є” ye.ua” вже писав про дипфейк відеозвернення Валерія Залужного, у яких він нібито закликає населення України вийти на площі своїх міст, а військових – не підкорятися «злочинним наказам» влади.
Після цього, пропагандисти почали поширювати фото «агітаційних листівок» із зображенням Зеленського та Залужного, які нібито почали отримувати жителі українських міст у своїх поштових скриньках.

Фейк про держборг та “Дію”

Російські ЗМІ та користувачі соціальних мереж взялися поширювати фейкову інформацію про те, що громадянам України нібито «пропонують скинутися» на погашення державного боргу. «Доказом» інформації є фотографії з такими повідомленнями, які нібито були розіслані українцям в онлайн-сервіс державних послуг «Дія», пише видання “Стоп Фейк”.

«Громадянам України пропонують скинутися на погашення держборгу. Уряд країни знайшов чудовий вихід із ситуації: громадяни, які залишилися в Україні, повинні допомогти державі. У додатку Дiя пропонують переказати кошти в сумі від 5000 гривень. Дострибалися», – пишуть користувачі.

Після розповсюдження такої інформації StopFake вирішив перевірити, чи справді українців через «Дію» попросили «скинуться» на погашення держборгу. Як виявилось, ця інформація не відповідає дійсності.

На фотографіях, які розповсюджують пропагандисти, видно, що повідомлення в додатку «Дія» нібито надійшло 7 листопада 2023 року. Ми спробували відшукати згадану інформацію за цей місяць на офіційному сайті та сторінці у Facebook онлайн-сервісу, але не знайшли такого «прохання». Немає такої новини і на сайті Міністерства цифрової трансформації України, яке відповідає за «Дію».

Незважаючи на те, що StopFake не знайшов офіційних повідомлень від українського уряду про «пропозицію скинутися», ми також вирішили безпосередньо зв’язатися з Міністерством цифрової трансформації України з інформаційним запитом. Ми запитали, чи надсилалася українцям через «Дію» пропозиція, про яку пишуть російські ЗМІ та користувачі. У пресслужбі нам відповіли, що це не відповідає дійсності.

«Так, це фейк. У “Дії” такого розсилання повідомлень не було», — відповіли у відомстві.

Як “Труха” цитувала російський фейк

“Детектор медіа” повідомляє, що 14 листопада «американське видання» The American Insider опублікувало статтю, автор якої розповідає про масштабну корупцію в держкомпаніях «Укренерго» і «Укрзалізниця» та критикує їхніх очільників — Володимира Кудрицького та Євгена Лященка.

15 листопада найбільший в Україні анонімний телеграм-канал «Труха», канал MediaPost, а також сайти «Обозреватель» і my.ua опублікували повідомлення з посиланням на матеріал The American Insider. Як з’ясував «Бабель», цей матеріал — «це не надто вдала маніпуляція, а “американське видання” дуже схоже на російський фейк».

Журналісти виявили, що сайт The American Insider був зареєстрований лише місяць тому — 13 жовтня 2023 року, а його зовнішнє оформлення «мімікрує під відомі американські ЗМІ».

«Візуально сайт нагадує сторінку видання Business Insider, а його назва — співзвучна з назвою видання America Insider.org, яке працює з 2009 року», — зазначають у редакції українського медіа.

Журналістам не вдалося зв’язатися з редакцією «американського видання»: всі дані про його адміністраторів чи їхні контакти — приховані, а в мережі немає інформації про трьох авторів, які пишуть на сайт. Так само немає жодних контактів редакції чи даних про власників.

Крім того, фактчекери проаналізували власне текст публікації і детально написали про те, як і де саме автор бреше та/або маніпулює.

«Інформацію про те, що Лященко (Євген Лященко — голова «Укрзалізниці») отримує дев’ять мільйонів гривень на місяць, “американський” сайт узяв із допису користувача Facebook Ореста Василькевича, який посилався на свої “джерела”. Ніяких доказів експертності Василькевича в цьому питанні немає, він веде політичний Telegram-канал з 98 підписниками», — наводять приклад журналісти.

Українські журналісти також звертають увагу, що сайт american-insider.live не вперше поширює дезінформацію: 18 жовтня тут з’явилася стаття про голову Нацбанку Андрія Пишного, яка базувалася виключно на анонімних джерелах.

Читати ще

oh-logo-03-white

Новинарне агентство “Хмельницький Online”. Видання не несе жодної відповідальності за зміст і достовірність фактів, думок, поглядів, аргументів та висновків, які викладені у інформаційних матеріалах з посиланням на інші джерела інформації. Усі запити щодо такої інформації мають надсилатися виключно джерелам відповідної інформації.

Головне

Останні новини

© 2023 – Хмельницький Online.